2024 går mot sitt slut och snart rullar vi in i ett nytt år. Men innan dess tänkte vi blicka tillbaka på året som gått och vad som har hänt i campingvärlden.
Att campa är fortsatt populärt, och under sommarmånaderna juni, juli och augusti ökade antalet gästnätter på svenska campingar. Framför allt stod utländska turister för ökningen – även om det skett en tillväxt även av inhemska turister. Under perioden uppgick det totala antalet gästnätter till 12 345 455, enligt statistik från Tillväxtverket. Störst andel gästnätter hade Västra Götalands län, följt av Kalmar och Skåne.
Under 2024 har försäljningen av husbilar ökat, medan försäljningen av husvagnar minskat, enligt statistik från Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund (HRF). I november månad ökade dock nyregistreringen av husvagnar.
– Positiva förväntningar om framtiden med sjunkande ränta och minskad inflation gör att fler kunder åter vågar investera i ett nytt mobilt boende, säger Per Nilsson, ordförande i HRF, i ett pressmeddelande.
I juni beslutades att malus för husbilar avskaffas från 1 februari 2025. Det innebär att nyregistrerade husbilar inte längre omfattas av den förhöjda fordonsskatt som tidigare gällt de första tre åren. För ägare av nyregistrerade husbilar innebär detta i praktiken att husbilsskatten halveras, vilket gör det mer ekonomiskt fördelaktigt att köpa en ny husbil. Förändringen syftar till att skapa en mer rättvis beskattning av husbilar, i förhållande till hur de används.
I februari etablerades “Campingnätverket” i riksdagen, ett initiativ för att öka förståelsen för campingindustrins betydelse i Sverige. Nätverket involverar politiker och branschrepresentanter och ska fokusera på frågor som beskattning av husbilar, regelverk för ställplatser och utvecklingen av camping som en del av besöksnäringen.
Campingbranschen arbetar med hållbarhet genom såväl branschinitiativ som produktutveckling. SCR Svensk Camping arbetar till exempel med att stötta sina medlemmar i att minska miljöpåverkan och skapa långsiktigt hållbara affärsmodeller. Inom produktutveckling har Dometic satsat på mer energieffektiva produkter, medan innovativa lösningar som det vattenfria Cleanflex-systemet från Knaus Tabbert sparar resurser. Tillsammans speglar insatserna en bransch i förändring mot en mer hållbar framtid. De är också ett sätt att möta den ökade efterfrågan, från både konsumenter och samhället, på miljövänligare lösningar.
Tänker du på några andra händelser från året som gått? Lämna en kommentar!
Bloggen Vakna där du vill drivs av Bergholm, som importerar husvagnar och husbilar av varumärkena Knaus, Weinsberg, t@b, Tabbert, Morelo och CI & Roller Team. Våra produkter säljs via ett nätverk av återförsäljare som finns runt om i landet. Vi driver även konceptet Rent and Travel för uthyrning av husbilar. Du kan läsa mer om oss och se fler produkter på vår hemsida www.bergholm.com