Hösten 2016 bokades 176 enheter på Elmia Husvagn & Husbil.
– Det var annat första gången vi var med. Jag sålde inte en skruv på mässan, minns Olle Bergholm.

2017 firar Bergholm i Kristinehamn 25 år. Något som i början av februari firades med en uppskattad fest tillsammans med 120-tal inbjudna gäster på Loka Brunn.

Mannen bakom det som i dag är en av landets största importörer av husvagnar och husbilar – med återförsäljare från Luleå i norr till Tomelilla i söder – är en man som heter Olle.
Han är, i ärlighetens namn, inte speciellt förtjust över att hamna i fokus eller att bli omskriven. Att vara ensam i värmlandsskogen, titta på då Färjestad spelar ishockey eller att i lugn och ro njuta av vyerna vid fjällstugan i Trysil är mer bekvämt.

Olle Bergholm försöker helt enkelt ta vara på det fria liv han valde för sju år sedan då han lämnade över sitt livsverk till sonen, nuvarande vd:n Lars samt försäljningschefen och delägaren Patrik Jonsson.
– Klart jag är nyfiken och tittar in på kontoret ibland. Däremot försöker jag att inte lägga mig i alltför mycket. Sedan finns jag tillhands med min erfarenhet, där jag varit med om både upp och ner i den här branschen.

Försäljningschef Patrik Jonsson och vd Lars Bergholm vid firandet av Bergholms 25-års jubileum. Foto: John Persson

Försäljningschef Patrik Jonsson och vd Lars Bergholm vid firandet av Bergholms 25-års jubileum. Foto: John Persson

I slutet av 70-talet började Olle att arbeta för Cabby. Där blev han, undantaget några år som mäklare, kvar till 1992. Det var dags att stå på egna ben i en bransch han kunde inifrån och ut.
– Jag hade väldigt goda kontakter och ville ge det en chans.
I maj körde Olle igång. Ett par månader senare slog en tung finanskris till med våldsam kraft. Den fasta växelkursen havererade, räntan chockhöjdes under några dagar i september till 500 procent.

Vem vågade ens fundera på att investera i ett fritidsfordon då?
– I princip ingen. Marknaden tvärdog. Inför min första mässa på Elmia hade jag räknat på att sälja för en halv miljon kronor. Jag blev inte av med en skruv.

Med ekonomiskt stöd från tyska Knaus kämpade nyföretagaren vidare.
– Jag fick en fast ersättning under ett par års tid. Det var inga stora pengar, men tillräckligt för att försörja familjen på en superminibudget.

Den ekonomiska situationen vände.
Försäljningen ökade.
Affärerna tog fart.
Att utnyttja den frihet en husvagn eller husbil innebär lockade allt fler.
Återförsäljarna fanns. Produkter och finansiering likaså.
– Det jag saknade för att ha alla fyra ben som optimerade verksamheten var egentligen en verkstadsdel.

Lasse Weststrand, som är kvar på Bergholm än i dag, hette lösningen.
– En kanonvärvning, nummer 1, den bästa, säger Olle och kramar om sin goda och lojala vän.
Kanonvärvningen är inte den enda som trivs på Bergholm.
– Vad jag kan komma ihåg är det en person som sagt upp sig under de här 25 åren. Det tycker jag är ett ganska gott betyg på vår personalpolitik. Den goda känslan och atmosfären är en av anledningarna till att vi lyckats. Våra återförsäljare är ofta etablerade familjeföretag sedan länge och inte stora koncerner. Det innebär att förhållningssättet blir väldigt personligt och att den ständiga dialogen är oerhört viktig.

Radarpar. Lasse Weststrand (till vänster) i verkstaden är en rekrytering Olle Bergholm är mycket stolt över. Foto: Tommy Holl

Radarpar. Lasse Weststrand (till vänster) i verkstaden är en rekrytering Olle Bergholm är mycket stolt över. Foto: Tommy Holl

Olle berättar om hur han ringde runt till handlare efter handlare efter varje helg.
– Klart man var nyfiken på vad de sålt, men den var också ett sätt att skapa en tävlingskänsla. Jag var också noga med att frekvent besöka leverantörerna i Europa, att lära känna dem ännu bättre. Ska jag nämna en tredje faktor som kom högt på listan var det morgonfikat på kontoret med de andra anställda.

Efter ett antal besök på huvudkontoret kan vi bara konstatera att det arv Olle lämnade över lever vidare. Det gäller att inte fara iväg alltför mycket, utan stå kvar med fötterna i den värmländska myllan.
– Man kan inte bara gasa hela tiden. Likaså låta de som kan sin sak ägna sig åt det. Jag bestämde mig exempelvis direkt för att överlämna bokföringen och alla papper till professionella aktörer istället för att lägga egen tid på det. Jag insåg någonstans att det var bättre jag sålde en husvagn den tid det skulle ta mig att hålla på med ekonomin.

Naturligtvis har grundaren till en av de största importörerna av husvagnar och husbilar – med ett leende – noterat den utveckling som framför allt de senaste tio åren tagit rejäl fart.
– För en vanlig familj kretsar stora delar av livet kring saker som bil, boende och inte minst fritid. Det i kombination med den status det innebär att ha exempelvis en husbil ser jag som en stor anledning.
Den ökade försäljningen genererar naturligtvis även nya innovationer, allt exklusivare detaljer, miljövänliga material, högre standard, helt enkelt.

Dock utesluter han inte det att det finns saker som var bättre förr. Hemma hos Olle, som bor i en fantastisk miljö precis intill Vänern, står en traktor av märket Ferguson årgång 1950.
– Fick den av min morfar en gång i tiden, Den är äldre än vad jag är men fungerar som om den vore ny. Att ge sig ut med den i skogen är bland det mest rogivande jag vet.

En kär vän. Traktorn hemmavid får av sin ägare den omsorg en 67-åring som slitit hårt förtjänar. Foto: Tommy Holl

En kär vän. Traktorn hemmavid får av sin ägare den omsorg en 67-åring som slitit hårt förtjänar.
Foto: Tommy Holl

Dessutom slipper han i dag fundera på osålda skruvar på den stora mässan.

En man som heter Olle visar med hela sitt kroppsspråk att han trivs väldigt bra med livet.

 

Skrivet av Vakna där du vill