Att camping är populärt här hemma i Sverige är vi alla bekanta med. För en tid sedan skrev vi om några anledningar till det och att Sverige har högst antal husbilar och husvagnar per capita i Europa. Men hur ser det ut i resten av Europa och världen? Vi har trendspanat!

Intresset för campinglivet har ökat avsevärt efter nedstängningarna som skedde i samband med corona-pandemin, särskilt i Nordamerika och Europa. Att kunna åka på roadtrips för att komma i väg från arbete och vardag är något som blir alltmer eftertraktat, och att många dessutom har möjlighet att arbeta på distans från sitt fritidsfordon har öppnat upp för en friare livsstil.

Tyskland i framkant inom camping

I framtidsspaningen Recreational vehicle market (2023–2028)från Mordor Intelligence har man tittat närmare på bland annat Tyskland, som är ett av Europas stora campingländer. Landet har en god infrastruktur, bra serviceutbud för husvagns- och husbilsresenärer och ett väl utbrett nätverk av campingplatser. Man ser att stigande inkomster per capita och ökat intresse för fritidsaktiviteter driver marknaden, och antalet millennials som semestrar på det här sättet växer. Den ökade populariteten kopplas även i Tyskland till campinglivets frihet, trygghet och nära kontakt med naturen. Samtidigt lägger de som köper fritidsfordon mer värde vid komfort, tillbehör och mobilappar som underlättar körandet eller vardagen.

Tillverkare i Tyskland investerar kraftigt för att öka och möta efterfrågan – och nya innovationer presenteras, bland annat inom eldrivna fordon. Även intresset för att hyra fritidsfordon ökar. Sammanfattningsvis spår man en tillväxt under perioden 2023–2028.

Personliga resor och hållbara tillbehör lockar amerikaner

I den amerikanska trendrapporten RV There Yet? redogörs för behov och önskemål bland de som är på jakt efter ett nytt fritidsfordon. Inledningsvis nämns att den globala husbils- och husvagnsmarknaden förväntas växa från 48,26 miljarder dollar 2023 till 63,65 miljarder dollar 2030. Den ökande kostnaden för resor som kräver flygbiljetter, hyrbilar och hotellvistelser gör ägandet av en husbil eller husvagn attraktivt, eftersom det kan bli en mer kostnadseffektiv lösning. De stora möjligheterna att anpassa sin resa efter personliga preferenser, jämfört med traditionella paketresor, lockar också. Även intresset för miljövänliga tillval ökar, exempelvis i form av solpaneler och annat som gör resandet mer hållbart.

Att campingfordon är mer en livsstil än ett fordon bekräftas än en gång. Möjligheten att helt enligt egna önskemål ge sig ut på vägarna – och leva och jobba där man vill – lockar många. Undersökningen visar att en växande grupp som visar intresse för att köpa husvagnar i Nordamerika är familjer med unga barn, följt av millennials/Generation Z och därefter pensionärer. Detta indikerar en bred målgrupp för campingfordon, något vi känner igen ifrån den svenska marknaden.

Även i USA förutspås en växande marknad under 2024, enligt undersökningen. Detta trots att högre räntor och finansieringskostnader kan skjuta upp beslut eller påverka vilken typ av fordon man i slutändan köper. Detta kan vara till fördel för husvagnar, som har ett brett utbud i varierande prisklasser.

En undersökning bland återförsäljare i Nordamerika visar att de grupper som enligt deras uppfattning visat störst intresse för att köpa fritidsfordon det senaste är

  • Familjer med små barn (34 %)
  • Millennials/Gen Z (28 %)
  • Pensionärer (25 %)

Det är intressanta siffror, och lite andra tendenser än de vi ser i Sverige just nu. Vi vet att exempelvis barnfamiljer gillar campinglivet i allmänhet och husvagnar i synnerhet – men det är en målgrupp som just nu är mer avvaktande. I det stora hela har vi fortsatt stor tilltro till människors vilja att resa, slappna av och upptäcka med husvagn eller husbil. På den svenska marknaden ser vi i november en fortsatt återhämtning i nyregistreringsstatistiken – även om siffrorna ligger lägre än i fjol.

– Vi ser att minskningstakten har avstannat och så sakta har börjat stabilisera sig, säger Per Nilsson, ordförande i Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund i ett pressmeddelande.


Bloggen Vakna där du vill drivs av Bergholm, som importerar husvagnar och husbilar av varumärkena Knaus, Weinsberg, t@b, Tabbert, Morelo och CI & Roller Team. Våra produkter säljs via ett nätverk av återförsäljare som finns runt om i landet. Vi driver även konceptet Rent and Travel för uthyrning av husbilar. Du kan läsa mer om oss och se fler produkter på vår hemsida www.bergholm.com

Skrivet av Vakna där du vill