Göteborg  Tysklandsterminalen Cornelia Tidqvist Foto Tommy Holl

Cornelia tar de hetaste nyheterna till mässan på Elmia

 

Ett skepp kom lastat.
Med fräscha nyheter från Bergholm till Husvagn & husbil på Elmia.
Leveransen löser en tuff tjej från Jönköping.

Det är måndag morgon, 20 augusti. Klockan är lite efter 07.00. Semestern är över för de flesta och vid Klippans färjeläge stressar något sömndruckna göteborgare för att ta sig till från Hisingen på andra sidan älven till vardagen, som åter väntar.
En stund senare rullar en lastbil in på Stenas Lines Tysklandsterminal. Bakom ratten sitter 23-åriga Cornelia Tidqvist.
Hon är inte morgontrött.
Det går inte om man ska ge sig iväg från Jönköping 05.00 för att hämta tre husbilar från Knaus, som nyligen anlänt med Kielfärjan och som står parkerade på den stora asfaltsytan i väntan på vidare färd.

Om drygt två veckorska de finnas med i den över 4 000 kvadratmeter stora monter som importören från Kristinehamn, Bergholm, byggt upp till årets upplaga av Husvagn & husbil (5–9 september) på Elmia i Cornelias hemstad.
– Från och med i dag och fram till dagarna innan mässan öppnar är det till stora delar så här min rutt och mina arbetsdagar kommer att se ut. Vad jag vet finns det inga andra tjejer i landet som ägnar sig åt den här typen av körningar. Eftersom jag transporterat husvagnar och husbilar i några år har det dessutom skapats ett intresse hos mig att hela tiden se det nyaste och vara uppdaterad i branschen.

Göteborg  Tysklandsterminalen. Foto: Tommy Holl

Göteborg Tysklandsterminalen. Foto: Tommy Holl

 

Efter grundskolan läste Cornelia en transportlinje på fordonsprogrammet med vetskap om att arbete fanns efter avslutade gymnasiestudier.

– Vad jag vet finns det inga andra tjejer i landet som ägnar sig åt den här typen av körningar och överhuvudtaget är det brist på chaufförer, säger småländskan, samtidigt som hon drar ut de tunga lämmar som krävs för att kunna få ombord den dyrbara lasten.
– Jag behöver inte besöka gymmet därhemma, det kan jag lova. Får styrketräning i jobbet så det räcker.

Cornelia Tidqvist förbereder för Bergholms husbilar som ska köras till Elmia i Jönköping. Foto: Tommy Holl

Cornelia Tidqvist förbereder för Bergholms husbilar som ska köras till Elmia i Jönköping. Foto: Tommy Holl

 

Sedan följer en balansakt i den högre skolan för oss oinvigda, men ren rutin för en som gjort det tusentals gånger.

Att köra ombord ekipagen på släpet. Vi lovar, det är inga stora marginaler eller många centimeter att spela på. Dessutom ska en av de tre enheterna backas upp…
– Egentligen bara teknik. Det gäller att vara bestämd och inte tveka eller stanna till i manövern, då kan det börja slira. Inte minst på vintertid och vid kyla.

Då en trio husbilar fått plats är det totalt 24 meter långa släpet, vilket ska hanteras i den rusningstrafik en morgon och dag många återvänder efter sin ledighet.
–  Det handlar om att vara noga då man väljer färdväg för att inte fastna eller ha en möjlighet att ta sig fram. Inte minst här i Göteborg, där det byggs lite överallt.

  

Efter att Cornelia rullat in, gjort incheckning, hämtat nycklar, kört ombord de tre enheterna och lastsäkrat dem enligt konstens alla regler, har det gått mindre än en timme och det är dags att lämna terminalen igen.
– Då var det ändå en av bilarna som behövde lite batterihjälp. Normalt ska det ta trekvart.

Den aktuella veckan är dessutom chefen på semester, vilket innebär en del kontorsarbete inne i lastbilen.
– Hur många gånger jag kliver upp och ner från hytten per dag? Vet inte, aldrig räknat.  Förmodligen ingen större idé att börja heller…, säger Cornelia med ett leende innan det är dags att ge sig iväg.

Ett släp kommer lastat och ska levereras.
Det ser Cornelia till.

 

Skrivet av Vakna där du vill